Medvenézőben Erdélyben

Mivel Veresegyházon nőttem fel, így láttam már medvét eleget. Legalábbis olyat, ami tisztes távolságban egy kerítés másik oldaláról pislog rád és némi kaját kunyerál. De néhány éve Erdélyben jártunk, ahol volt alkalmunk meglesni kicsit a szabadon elő medvéket is.

Akkor épp Farkaslakán szálltunk meg kora ősszel, és nem volt túl jó az idő. Néha ugyan kisütött a nap, de többségében felhők takarták az eget. A Vendégváró Panzió, ahol ezen egy hét alatt megszálltunk egy nagyon kedves kis hely. A hölgy, aki üzemelteti minden nap friss reggelivel, ebéddel és akár vacsorával is készül a vendégeinek és vendégszeretete azt hiszen az egyik legnagyobb, amivel eddigi utazásaink alatt találkoztam.

A tulajdonospár másik felével, a férjjel már első nap a közeli kocsmában sikerült barátságot kötnünk, persze akkor még nem tudtuk ki is ő, csak egy idegen volt, aki hozzánk csapódott és érdekes történeteivel fárasztott a hosszú út után.

Neki köszönhetjük a medvelest is. Egész erdélyi tartózkodásunk alatt nagyon vártam, hogy medvét lássak, nem is tudom igazából miért, hiszen iszonyat rettegek tőlük normál esetben. De ott valahogy az tűnt normálisnak, hogy az ember találkozik medvével ha Erdélyben jár.

Medvelesre szürkületkor indultunk és a helyi vadász vitt minket a kocsijával egy közeli vadászházhoz. Menet közben történeteket mesélt. Elmesélte, hogyan és miként lehet medvére vadászni és mit csináljunk ha találkozunk velük az ittlétünk alatt. A vadászháznál egy másik erdész várt minket és mint megtudtuk, nem csak "úgy" lehet itt medvét látni, hanem külön odaetetik őket kis gyümölccsel és kenyérrel a háztól nem messze lévő tisztásra.

Ez persze mit sem von le abból, hogy ezek igazi, élő és nem bezárt medvék voltak, akik tűlünk közel 10-15 méterre tömték magukba a csemegét. Ami elsőre igazán félelmetesnek tűnt, negyed óra elteltével már teljesen normálisnak hatott. A medvék jöttek és mentek, váltották egymást, néha pedig összekaptak egy-egy jobban kinéző falatért.

Meg kell mondjam sose gondoltam volna, hogy ezek az állatok ennyire szépek, miközben nagyon is veszélyesek tudnak lenni. Ha valaki Erdélyben jár és nincs "szenerencséje", hogy szembejöjjön vele medve az erdőben sétálgatva, mindenképp javaslom, hogy menjen el egy ilyen etetésre. Egy életre szóló élmény.